Математичні методи у психології

Код модуля: 
ППСУ_6027_С01
Тип модуля: 
обов’язковий
Семестр: 
Третій
Обсяг модуля: 
загальна кількість годин — 90 (кредитів ЄКТС — 3); аудиторні години — 48 (лекції — 16, практ. — 32), сам. роб. — 42 год.
Лектори: 
к.т.н., доц. Петровська Інга Ростиславівна
Результати навчання: 
знати:
  • типи вимірювань у психології (типи шкал та типи даних); стратегії формування вибірки, правила ранжування; методи первинного опису даних;
  • класифікацію і призначення статистичних критеріїв;
  • загальні принципи кореляційного, регресійного, дисперсійного, факторного та кластерного аналізу;
  • математичний апарат при обробці результатів соціометричного, референтометричного та інших видів досліджень.
вміти:
  • визначати типи даних, переводити дані з метричних в рангові і в номінативні, працювати із зв’язаними рангами; знаходити середнє арифметичне, моду, медіану; знаходити розмах, дисперсію, стандартне відхилення;
  • аналізувати нормальність розподілу;
  • проводити соціометричне опитування, будувати соціоматрицю та соціограму;
  • аналізувати матрицю інтеркореляцій, визначати рівень достовірності зв’язків, будувати кореляційні плеяди та графіки;
  • виявляти відмінності у розподілі ознак;
  • виявляти відмінності в ознаках, що досліджуються;
  • оцінювати зміни значення досліджуваної ознаки (при повторних вимірюваннях);
  • аналізувати результати факторного та кластерного аналізу.
Спосіб навчання (аудиторне, дистанційне навчання): 
аудиторне
Необхідні обов’язкові попередні та супутні модулі: 
кореквізити:
  • експериментальна психологія
Зміст навчального модуля: 
  • Математичні методи в експериментальних психологічних дослідженнях. Види шкал. Описові статистики;
  • Первинний опис початкових даних. Основні поняття математичної статистики;
  • Виявлення міри узгодженості змін (дослідження взаємозв’язку ознак). Критерій лінійної кореляції Пірсона. Обчислення рангової кореляції за Спірменом. Рангова кореляція за Кендалом;
  • Виявлення відмінностей у розподілі ознак. λ-критерій Колмогорова-Смірнова. χ2-критерій Пірсона, φ* — кутове перетворення Фішера;
  • Виявлення відмінностей в ознаках, що досліджуються. t-критерій Стьюдента для незалежних вимірювань. U-критерій Манна-Уїтні. Q-критерій Розенбаума. S-критерій тенденцій Джонкіра. Н-критерій Крускала-Уолліса.;
  • Оцінка зміни значення досліджуваної ознаки (при повторних вимірюваннях). t-критерій Стьюдента для залежних вимірювань. G-критерій знаків Мак-Немара. Т-критерій Вілкоксона (ранговий критерій для повторних вимірювань). L-критерій тенденцій Пейджа. Критерій Фрідмана.
  • Методи багатовимірного статистичного аналізу. Використання математичного апарату при описі групової поведінки.
Рекомендована література: 
  1. Наследов А.Д., Тарасов С.Г. Применение математических методов в психологии. — СПб, 2001.
  2. Сидоренко Е.В. Методы математической обработки в психологии. — СПб, 1996.
  3. Бююль А., Цёфель П. SPSS: искусство обработки информации. — М., 2002.
Форми та методи навчання: 
лекції, лабораторні заняття, самостійна робота
Методи і критерії оцінювання: 
  • Поточний контроль на лабораторних заняттях (40%);
  • Поточний контроль на лабораторних заняттях (40%);
  • Модульний контроль ( 60%)
  • Підсумковий контроль (60 %, іспит)
Мова навчання: 
українська